Script er html-elementet vi bruker til å skrive programkode. Inne i et script-element, skriver vi JavaScript.
Canvas er html-elementet vi bruker til å tegne. Resultatet av tegneoperasjonene i script-elementet er synlige i canvas-elementet.
Script-elementet i seg selv er usynlig.
<canvas id="Miami"></canvas>
<script>
s = document.getElementById("Miami"); // Et stykke kode
</script>
forward og back tegner rette streker. left og right endrer retningen på strekene.
s = document.getElementById("Mamaia");
t = new Turtle(s);
t.forward(10);
Bruk skilpaddekommandoene til å tegne en likesidet trekant.
for lager gjentakelser. En eller flere kommandoer kan gjentas 2 eller flere ganger.
for(i=1;i<6;i++)
{
t.lineWidth = i*3; t.forward(10);
}
Bruk skilpaddekommandoene og for til å tegne en likesidet femkant.
function lager nye ord i språket. En sekvens av kommandoer eller programlinjer får et navn, som vi siden kan bruke til å utføre hele sekvensen.
t.tak = function()
{
t.right(45);
t.forward(20);
t.right(90);
t.forward(20);
t.left(90+45); // Rett opp skilpadden
}
t.tak(); // Kall funksjonen (gi ordre om at koden skal utføres)
Lag en funksjon som tegner en likesidet sekskant. Bruk function og for.
Funksjoner tar argumenter. Argumentene er tilleggsopplysninge, verdier, som du gir funksjonen når den kalles. Argumentene kan brukes til å styre antall, størrelser, forhold og egenskaper og på den måten modifisere funksjonen.
t.trapp = function(antalltrinn)
{
for(i=0;i<antalltrinn;i++)
{
t.forward(20);
t.right(90);
t.forward(20);
t.left(90);
}
}
t.trapp(3);
Lag en funksjon som tegner en likesidet mangekant. Bruk argumentet antall til å si hvor mange sider den skal ha.
Vi kan bruke + - * og / til å regne ut nye verdier fra de tallene og argumentene vi har tilgang til.
t.merker = function(lengde,deler) // Sett et antall merker på en strek
{
for(i=0;i<deler;i++)
{
t.forward(lengde/deler);
t.left(90);
t.forward(50);
t.back(50);
t.right(90);
}
}
t.right(90); t.merker(50,10);